Homepagina valkuilen

We hebben het allemaal druk en willen snel informatie tot ons nemen.
Mensen die internetten voor de fun zitten meestal op Facebook, youtube of andere social media kanalen.

De bezoeker die op zoek is naar een antwoord op zijn vraag, een oplossing voor een probleem, wil heel snel beslissen of hij op een website blijft of niet. Daarom moet heel snel duidelijk worden of hij dat op jouw website gaat vinden. Vandaar valkuil nummer 1:

Niet direct duidelijk waar website over gaat

Vermeld onder de website-titel een pay-off (niet te verwarren met een slogan). Een pay-off maakt meteen duidelijk wat je bezoeker gaat vinden op jouw website.
‘Sneller van je burnout af’ is duidelijker dan ‘Let’s make things better’ (de slogan van Phlips).

Volgens AartJan van Erkel heeft een bezoeker enkele onbewuste vragen in zijn hoofd, waar hij zo snel mogelijk duidelijkheid over wil krijgen:

  • wat is dit voor website? Waar gaat het over?
  • van wie is die site?
  • wat biedt die persoon of dat bedrijf?
  • wat kan ik hier doen?

Teveel en te lange menuknoppen

Beperk je hoofdmenu tot maximaal 7 knoppen. Een bezoeker kan namelijk 7 knoppen nog in één oogopslag overzien. Hou de titels daarom zo kort mogelijk.
In het menu staat de belangrijkste knop Home links, als eerste.
Men verwacht als laatste knop de Contact knop.

Werk je met subknoppen/subpagina’s, beperk je tot 3 niveau’s diep.

Beter nog is het om helemaal geen subknoppen te gebruiken: je bezoeker krijgt keuzestress wanneer er ineens een uitrollen met nog meer knoppen gepresenteerd wordt.
Vermeld de nieuwe keuzes op de eenmaal opengeklikte hoofdpagina, met een korte introductie en een link naar de betreffende subpagina.

“Welkom op mijn site. Ik ben …”

Om twee redenen is dit een slecht idee.

  1. Natuurlijk is je bezoeker welkom op je website. Meteen met jezelf beginnen: hou het supersuperkort. Of plaats een korte introductievideo, zodat je bezoeker de keuze heeft deze meteen af te spelen, of later, of niet.
    Je bezoeker zoekt een oplossing, een antwoord. Laat zien dat jij die in huis hebt. Zodat je bezoeker ziet hoe jij van waarde voor hem kunt zijn.
  2. Vanuit zoekmachine optimalisatie is het niet slim om je pagina ‘Welkom’ te noemen. De paginatitel is een van de belangrijkste dingen die Google indexeert. Maar niemand gebruikt ‘welkom’ als zoekwoord. Neem liever een zoekwoord in je titel op, daarmee verhoog je de kans dat er bezoekers via Google naar je website komen.

Slider op de homepage

https://conversionxl.com/dont-use-automatic-image-sliders-or-carousels-ignore-the-fad/

http://shouldiuseacarousel.com

Belangrijkste dingen niet ‘boven de vouw’

http://www.webvanta.com/post/2014-07-06/responsive-design-above-the-fold
The job of the above-the-fold content is to engage people enough to get them to take some action
—something other, that is, than clicking the back button. The desired action might be clicking a button or filling in a form, but it can just as well be scrolling down to read the rest of the page.
People do scroll, if they are interested in your content.

Maak je eerst zichtbare tekst zo ‘compelling’ mogelijk: weet wat je bezoeker zoekt / belangrijk vindt, en haak daar op in.

https://www.karelgeenen.nl/termen/above-the-fold/

Geen ‘chunks’

intro’s van je diensten als keuze knoppen/vlakken met link en testimonial(s)
http://www.ganzenveer2punt0.nl/2015/08/10/chunks-op-je-website-wat-is-het-nut-ervan/

Geen testimonials

Geen Call-to-Action onderaan de pagina