De Rekenkamer Breda

Inhoud

  1. Homepage overzicht
  2. Werkwijze bij toevoegen van nieuw Onderzoek

Basisinstellingen:

  1. De Customizer: hier vind je veel instellingen bijelkaar.
  2. Genesis thema

1. Homepage

Header

Titel wijzigen: Klik in de zwarte bovenbalk (zichtbaar wanneer je bent ingelogd) op Customizer. Of ga, wanneer je in de beheeromgeving bent (de ‘achterkant’), in de linkerkolom naar Weergave – Customizer > Site Identiteit.
Logo ipv. titel plaatsen
: bij Weergave – Customizer > Kopafbeelding. (NB: NOOIT de Websitetitel en ondertitel verwijderen. Dit is de belangrijkste informatie voor Google!)

cijfer_rood2Menu’s: Het hoofdmenu bevat Titels die verwijzen naar

  • Pagina’s: zoals De Rekenkamer en Contact.
    Inhoud bewerken van een pagina: doe je na aanklikken van de titel via de link ‘Pagina Bewerken’ in de zwarte bovenbalk.
  • Een Categorie: bv. Actueel.
    Een Categorie bevat een inleiding, en daaronder een verzameling van onderdelen die binnen die Categorie horen.
    Op de website van de Rekenkamer maak je voor elk onderzoek een aparte Categorie aan (bv. Bredase Begroting 2006, In gesprek met de stad, etc). Binnen de Categorie worden alle items – incl. downloads – per onderzoek verzameld.
    Inhoud bewerken van een Categorie: doe je na aanklikken van de Categorie via de link ‘Categorie Bewerken’ in de zwarte bovenbalk.
    Een korte video vind je hieronder bij het item Werkwijze.

Een submenu wordt alléén getoond wanneer het daadwerkelijk bestaat, zoals bij de pagina De Rekenkamer (lees hier meer over submenu).
Zowel hoofdmenu als submenu zijn eerst opgebouwd bij Weergave – Menu’s. Lees hier algemene info over het samenstellen van een WordPress Menu.

De plaatsing (rechtsboven in de website) is bepaald doordat bij Weergave – Widgets, widgets voor de menu’s geplaatst zijn in de widgetruimte Header Right.
Voor meer info over Widgets: kijk even hieronder bij Zijbalk, en lees ajb. ook de algemene info over Widgets.
Lees daarna hoe je de vertoning van De Rekenkamer submenu beheert.

cijfer_rood2 aanbevolen formaat: 2000 x 200 pixels.
De bannerfoto kun je laten ‘herhalen’ waardoor deze het volledige browserscherm van links naar rechts beslaat, zoals de groene balk. De bannerfoto kan ook binnen het kader van de website blijven, zoals bij de Rekenkamer Maastricht.
Instellingen vind je bij Weergave – Customizer > Achtergrondafbeelding.

Content

Zijbalk links: ‘Primaire Sidebar’

De linkerzijbalk in dit thema bevat de Widgetruimte ‘Primaire Sidebar’.
Elke Widgetruimte kan worden gevuld met een of meer Widgets.
Een widget is een minimodule met een eigen specifieke functie.
De linkerkolom van de Rekenkamer Breda bevat momenteel 3 verschillende widgets:

  • Navigatiemenu (deze widget wordt alleen getoond bij Pagina’s die een submenu hebben, zoals De Rekenkamer),
  • Zoekbalk
  • Recente Publicaties.

[yellow_box]Lees hier meer algemene info over Widgets.
Wil je dat een widget bij sommige Pagina’s of Berichten niet getoond wordt? Kijk dan hier.[/yellow_box]
In deze website wordt een submenu getoond in de Primaire Sidebar (alléén bij pagina’s die een submenu bevatten).
Lees verderop meer bij Menu’s en submenu’s.

Eronder wordt automatisch een opsomming van de Recente Onderzoeken getoond.
Meer of minder dan 2 recente Onderzoeken tonen? Ga naar Weergave – Widgets, open de Widgetruimte Primaire Sidebar, open daarin de widget met de titel Recente Onderzoeken.

Wijzig het cijfer 2 op twee plaatsen (zie pijlen) naar het gewenste aantal. Let op dat je verder niets wijzigt, anders werkt de code niet meer.

Wil je geen enkele Recente Onderzoeken tonen: klik NIET op Verwijderen, maar sleep de widget naar Gedeactiveerde Widgets (even naar beneden scrollen). Op deze manier blijven de instellingen bewaard, mocht je ‘m eventueel later opnieuw willen plaatsen.

Het thema beschikt over meerdere Widgetruimtes: bijvoorbeeld ook in de Footer, zie verderop bij 6.

Terug naar boven

Contentkolom

Content kolom: hier verschijnt de Pagina-, Bericht- of Categorie-inhoud.
Bewerken kan via de link ‘Pagina Bewerken/Bericht Bewerken/Categorie bewerken’ in de zwarte bovenbalk, en via de link Bewerken onder de tekst.
Na opslaan kun je weer makkelijk naar de ‘voorkant’ (= als bezoeker het resultaat bekijken) via de link in de zwarte bovenbalk, hier staat nu ‘Pagina bekijken’, ‘Bericht bekijken’ of Categorie Bewerken – alnaar gelang waar je op dat moment mee bezig bent.

[yellow_box]

Terug naar boven

Footer – Drie widgetruimtes

Footer 1
voor tekst en eenvoudige tekstbewerkingen (cursief, vet, linkjes maken) gebruik je de widget Tekst.

Footer 2: idem.
Wil je een afbeelding plaatsen, gecombineerd met tekst, gebruik dan de handige widget Visuele Bewerker. De editor ziet er namelijk hetzelfde uit als in een gewone WordPress Pagina en Bericht.

cijfer 8Footer 3
Social media Share buttons:
De bezoeker kan jouw content delen op zijn eigen socialmedia kanalen via de deelknoppen. Instellingen – zoals waar moeten ze getoond worden, in welke stijl – vind je in linkerkolom onder Instellingen – Simple Share Buttons. De knop om op te slaan zit op een rare plek: dat is het floppydisk icon rechtsboven in het venster.
Je kunt meerdere widgets in een widgetruimte plaatsen, en je kunt eenzelfde widget vaker gebruiken.
Reglement van Orde: is een Tekst Widget.

Helemaal onderaan de website vind je nog:

Cookies: hoewel iedereen ‘m meteen wegklikt is een Cookie-notice nog steeds wettelijk verplicht.
Lees hier hoe je de Cookiemelding en Cookiepagina wijzigt.

Terug naar boven


Werkwijze: Nieuw onderzoek toevoegen

Uitleg staat ook onder de video.

https://youtu.be/mFzsZyFI9Bc

Voor een nieuw onderzoek maak je eerst een Categorie aan: schuif de muis in de linkerkolom over Berichten, klik vervolgens in het uitschuifmenu op Categorieën.

In het volgende venster zie je dat ik al een aantal onderzoeks-Categorieën heb aangemaakt.
(De Rekenkamer Maastricht werkt daarnaast nog met subCategorieën voor hun Plannen van Aanpak, Eindrapporten, 5 min. versies, etc. Ik begreep dat dat bij jullie – nog – niet nodig was?)
Hoofdcategorieën staan gerangschikt op alfabet.

Check even of de nieuwe Categorie misschien al bestaat.
Als dat zo is en je wil de introductietekst wijzigen: schuif je muis over de Categorienaam, klik vervolgens op de link Bewerken die eronder verschijnt. De blauwe knop om op te slaan – Bijwerken – zit helemaal onderaan, even scrollen eer je ‘m ziet.

Nieuwe categorie/onderzoek toevoegen

  1. Bestaat de Categorie nog niet, vul dan de naam van de nieuwe Categorie in onder Nieuwe categorie toevoegen.
  2. De Slug vult WordPress zelf in. Maar mocht je later een Categorienaam willen wijzigen, vergeet dan niet om ook de Slug handmatig aan te passen. Dit is het deel dat Google opslaat – dus belangrijk voor de vindbaarheid.
  3. Geef bij Hoofd aan of de nieuwe Categorie een subcategorie is onder een hoofdcategorie (zoals bv. bij de Rekenkamer Maastricht Eindrapporten een subcategorie is van Publicaties).
  4. Klik op de blauwe knop Nieuwe Categorie toevoegen.
  5. De Categorie wordt nu toegevoegd in de rechterkolom.
    Beweeg de muis over de Categorienaam en klik op de link Bewerken die eronder verschijnt.
  6. Geef de introductietekst op in het tekstvak achter Omschrijving.
  7. Scroll helemaal naar beneden en klik op de blauwe knop Bijwerken om op te slaan.
  8. Categorie bekijken doe je via de link ‘Categorie bekijken’ in de zwarte bovenbalk. Kopieer de URL.
  9. Tik de titel van het onderzoek in op de pagina Onderzoeken. Geef de zojuist gekopieerde URL in als link (lees hier hoe je linkjes maakt).

Onderzoeks-items toevoegen: met Berichten

  1. Per item van een onderzoek (soorten publicaties, etc) maak je een Bericht aan > linkerkolom: Berichten – Nieuw Bericht.
    Bijvoorbeeld een te downloaden Rapport: klik in de linkerkolom bij Berichten op Nieuw Bericht.
  2. In het nieuwe venster geef je titel op. Voeg de content toe in het tekstveld.
    Neem de link naar de download op: een pdf uploaden gaat via de knop ‘Mediabestand toevoegen’ onder de titel (lees meer over pdf’s toevoegen in Media: afbeeldingen, video, pdf’s – zie ook in de video hierboven.
    In de rechterkolom vink je de betreffende categorieën (kan meervoud zijn) aan.

    Eventuele uitklaptekst zet je tussen code met vierkante haken:

    Je bezoeker ziet dit:
    [expand title=”Lees meer”]Hier komt de uitklaptekst[/expand]
  3. Scroll naar beneden om Reacties toestaan en Trackbacks en Ringbacks toestaan uit te vinken.

    (Zie je deze optie niet? Klik rechtsboven op de hangende tab Scherminstellingen, een menu klapt uit. Vink Reacties (2x) aan en klap dit menu weer dicht. Scroll naar beneden, nu staat deze optie er wel.)
  4. Bericht opslaan: bovenaan de rechterkolom klik je op de blauwe knop Publiceren (of Bijwerken, wanneer je ‘m al eerder had opgeslagen).
  5. Het Bericht wordt nu automatisch getoond op de Categoriepagina. Bij meerdere Berichten wordt de volgorde bepaald door de aanmaakdatum.

[yellow_box]Tip voor snel bewerken van meerdere Berichten:
klik in de linkerkolom op Berichten. Je krijgt nu een overzicht van alle Berichten.
Schuif je muis over een titel en klik op de link Snel Bewerken welke verschijnt.
Je kunt nu snel een datum en tijdstip aanpassen, een Categorie aan- of uitvinken, een andere auteur toewijzen, Reacties aan- en uitvinken. [/yellow_box]

Menu’s en submenu’s

Submenu(‘s) in Header en linkerzijbalk Primaire Sidebar verschijnen alleen bij bepaalde hoofdonderdelen.
Dat stel je per Submenu in:

  1. onderaan de widget Aangepast Menu met Widget Display Control: klik op het driehoekje rechts om alle opties uit te klappen.
  2. hetzelfde nogmaals voor het submenu in de Primaire Sidebar.


Basisinstellingen

Snelle site-aanpassingen: Weergave – Customizer

De meeste instellingen doe je bij Weergave – Customizer.
Je vindt tevens een link naar de Customizer in de zwarte bovenbalk, genaamd ‘Aanpassen‘.

[yellow_box]info-iconDe Customizer is een redelijk nieuwe functie waarin WordPress instellingen overzichtelijker wil samenvoegen. Dit proces is nog niet helemaal uitgekristalliseerd, vandaar dat je sommige instellingen op meerdere plekken terugvindt.[/yellow_box]

• Site Identiteit: Websitetitel en Ondertitel

Dit is het belangrijkste dat Google indexeert. Altijd invullen dus, ook al wordt het niet getoond aan de bezoeker omdat je een logo geplaatst hebt.

• Site identiteit: favicon

Dit fungeert als minilogo in de tabladen van de browser: handig voor de bezoeker die veel tabbladen open heeft staan.


Terug naar boven

• Logo plaatsen: ‘Kopafbeelding’

Zie punt 1: Logo plaatsen.

• Achtergrondafbeelding

Uitleg hierboven bij punt 3.

• Menu en Widgets

Het Menu (navigatie) is makkelijker te bewerken onder Weergave – Menu’s (lees ook het topic over het Menu).
Dat geldt ook voor de Widgets, onder Weergave – Widgets (lees ook het topic over Widgets.)
Terug naar boven

• Overige settings

  • Site Layout (te wijzigen per Pagina/Bericht)
  • Kruimelpad (verschijnt boven pagina- en berichttitels, handig bij grote sites en goed voor SEO)
  • Reacties en Trackbacks
  • Content Archieven: geeft blogberichten automatisch een Lees Meer-link na __ karakters. Maar dit kun je beter bij het bericht zelf doen, dan is precies te bepalen op welke plek in de tekst je deze link wil tonen.

Terug naar boven


‘Genesis – Thema instellingen’

Genesis Theme Settings

Het thema Beautiful Pro is een zgn. ‘childtheme’, dat wil zeggen dat het is gebaseerd op/voortbouwt op het stabiele Genesis framework.
Bij Genesis – Thema instellingen vind je specifieke Genesis instellingen.

Ik vermeld hier de info uit de Genesis tutorials:

  • Informatie – Toont informatie en update opties voor het Genesis Framework.
  • Standaard Layout – Bepaalt de gehele site layout voor berichten, pagina’s en archieven. De homepagina kan hiervan afwijken, ook kunnen alternatieve layouts worden toegepast per pagina, bericht of archiefpagina.
    Voor Zuiver Taal gebruikt het Beautiful Pro theme het template zonder zijbalk, voor alle pagina’s.
    Je kunt dit hier wijzigen voor de hele site, maar je kunt het ook per Pagina en Bericht wijzigen.
  • Navigatie – Wanneer je een WordPress Menu hebt gemaakt en dit als Primaire navigatie aangewezen, krijg je meer opties onder “Primaire Navigatie Extraatjes”.
  • Kruimelpad – (Engels: Breadcrumbs) dit is een geweldige manier je bezoekers te laten weten waar ze zijn op je site met slechts één blik. Je kunt ze selectief inschakelen op bepaalde gebieden van je site.
  • Reacties en Trackbacks – Reacties en Trackbacks kunnen volledig worden uitgeschakeld voor berichten of pagina’s. Oudere commentaren en Trackbacks blijven zichtbaar. Dit is een algemene instelling en kan niet worden overschreven per bericht of pagina.
  • Content Archieven – Regelt de weergave-opties op de Blogpagina, Archieven pagina, auteurspagina.
    De volgende standaardwaarden werden automatisch ingesteld bij activering van het Beautiful Pro thema:• Toon: Content Bericht = het bericht zelf, niet de Samenvatting (een Samenvatting kun je onder elk Bericht invullen. Deze wordt vaak getoond op Social Media bij delen van het Bericht).
    • Limiteer inhoud naar __ karakters: Laat het veld leeg of stel deze in op 0 als je de berichten in hun geheel wil tonen. Daardoor krijg je wel hele lange pagina’s, kies daarom voor 300-400 karakters. Je kunt het ook leeglaten en per Bericht kiezen waar je de LeesMeer link wil tonen.
    • Aanbevolen afbeelding toevoegen?: als je de berichten in hun geheel wil tonen vink het vakje dan niet aan. Bij gelimiteerd aantal karakters is het wel mooi om de Uitgelichte Afbeelding bij elk bericht te tonen; kies de gewenste grootte.
    • Selecteer de Artikel Navigatie Techniek: Selecteer Numeriek in de keuzelijst.Save Changes niet vergeten, als je hier iets gewijzigd hebt.
  • Blog Pagina Template – Regelt de weergaveopties voor Pagina’s die het ‘blog’ sjabloon gebruiken. Niet voor de homepage of archiefpagina’s voor berichten.
  • Header en Footer Scripts – Voeg hier scripts toe bv. als je een ander lettertype wil gebruiken, de code voor een facebookpixel wil plaatsen.

Terug naar boven